6D innovaatiot
Share
6D Historia
6D Helmets perustettiin vuonna 2011.Kaksi vuotta myöhemmin he julkaisivat alkuperäisen ATR-1 kypärän, kypärän suunnittelun vallankumouksellisen innovaation, joka pakotti jokaisen pohtimaan kypärän turvallisuutta uudelleen. 6D Helmetin ATR-2 otti jälleen valtavan askeleen eteenpäin, kun se lanseerattiin vuonna 2018. Viiden vuoden tutkimus- ja kehitystyön jälkeen ATR-3 rakentuu kahden edellisen mallin vahvuuksiin ja on edelleen parannettu lähes kaikilta osin.
ODS
ODS-teknologia on aktiivinen kypärän sisäinen järjestelmä, joka vähentää aivoihin siirtyvän energian voimaa törmäyksessä. Yksitoista vuotta sitten 6D oli ainoa kypärävalmistaja, jolla oli erityistä teknologiaa pyörimisvaikutusten hallintaan, eli kypärän kohdistuvaa viiston osuman vaimentamista. ATR-1 sisältää 27 elastomeeri vaimenninta. ATR-2 vastaavasti 11 vaimenninta, ja nyt ATR-3 käyttää vain kuutta uusittua vaimenninta. Aikaisemmin vaimentimet liimattiin kypärään. Nyt järjestelmässä ei ole liimaa, mikä helpottaa valmistusprosessia, sekä parantaa laatua
Elastomeeri vaimentimet
Vaimentimet säätelevät sisä- ja ulkovaipan välistä pyörimissiirtymää. Niiden ensisijaisena tehtävänsä on hallita siirtymistä kuormituksen aikana ja palauttaa kypärä luonnolliseen asentoonsa. ATR-3:n vaimentimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja niillä on erilainen rooli kuin ennen. Uudempi muotoilu on vapaampi ja mahdollistaa helpommin sisähatun siirtymisen vuorauksissa. Vaimentimet ovat pidempiä ja voivat venyä enemmän, mikä lisää jousituksen liikettä. Hieman sama, kun saisit pidemmän joustomatkan iskunvaimentimiisi. 6D on ainoa kypärä jossa on kaksi erillistä vaimennuskerrosta.
Testaus
6D vei ATR-3-kypärän kolmannen osapuolen testauslaboratorioihin vertaamaan uutta mallia omiin aikaisempiin malleihinsa ja kilpailijoidensa malleihin. Tavoitteena on tasoittaa kaavion käyrä ja suojata aivoja energiansiirron piikkiltä. Hitaissa nopeuksissa ATR-3 kypärä sijoittui lähelle ATR-2:ta, ja suurissa nopeuksissa ATR-3 onnistui huomattavasti paremmin kuin ATR-2. Molemmissa tilanteissa 6D ATR-3 oli paljon kilpailijoiden edellä.
Uudistunut muotoilu
Kun asetat ATR-2:n ja ATR-3:n vierekkäin, ne näyttävät kooltaan hyvin samanlaisilta. Muoto on hieman erilainen, ATR-2:ssa on enemmän massaa takana ja ATR-3:ssa modernimpi tyyli. ATR-3:n sisällä oleva pehmuste on myös mukavampi, sillä silmäaukon yläosassa on lisätty pehmuste suojaa mukavuutta varten.
Uudelleen rakennettavissa
6D on ainoa merkki, joka pystyy rakentamaan kypäräsi uudelleen kolarin jälkeen. Sisäinen EPS (paisutettu polystyreeni) -vaahto on suunniteltu tarjoamaan maksimaalisen suojan yhdellä törmäyksellä. 6D:n kohdalla se on helppo tarkastaa ja vaihtaa. Kypärän kuori tarkastetaan samalla ja korjauksen ehtona onkin, että kuori on ehjä. Ota yhteyttä, mikäli kypäräsi on ollut onnettomuudessa ja haluat sen taas turvalliseksi.
ATR-3 lisäominaisuudet
Uudessa ATR-3:ssa on kirkas muovikappale, joka kiinnittyy visiiriin ja pidentää sitä 3 tuumaa sateessa/mudassa ajamista varten. Leukahihnan päässä on magneettikiinnitys napin sijaan mukavuuden ja käytön helppouden vuoksi. Lisäksi nenäsuoja on helposti irrotettava ja kypärässä on tilaa korvien kohdalla kuulokkeille.